De verloren held – Rick Riordan [recensie]

De verloren held – Rick Riordan [recensie]De verloren held by Rick Riordan
Series: ,
Published by Boekerij on September 3rd 2012
Pages: 486
Goodreads
5 Stars

Kamp Halfbloed is weer opgebouwd na de alles beslissende slag uit De laatste Olympiër en de volgende generatie halfgoden, onder wie Jason, Piper en Leo, staat klaar om achter de betekenis van een mysterieuze profetie te komen:'Zeven halfbloeden zullen de oproep beantwoorden.Storm of brand zal de wereld verzwelgen.Met de laatste adem moet een belofte worden gehouden. Gewapende vijanden zullen staan aan de Deuren des Doods...'
Jason heeft een probleem. Hij kan zich niets meer herinneren van voordat hij wakker wordt in een schoolbus. Hand in hand met een meisje dat zijn vriendinnetje Piper blijkt te zijn. Hij schijnt op een kostschool te zitten voor 'slechte kinderen' en heeft een beste vriend genaamd Leo. Hoe hij hier terecht is gekomen? Geen idee, maar iets is goed mis aan dit plaatje.Piper heeft een geheim. Haar vader wordt al drie dagen vermist en sinds die tijd heeft ze levendige nachtmerries die haar lijken te waarschuwen voor een groot gevaar. Op de een of andere manier lijkt haar vriendje haar niet meer te kunnen herinneren en wordt de schoolexcursie verstoord door een aanval van vreemde wezens. Piper wordt samen met Jason en Leo meegenomen naar Kamp Halfbloed. En wat er daar aan de hand is...

De boeken van Rick Riordan maken mij altijd intens blij. Ze lezen snel weg, zijn hilarisch en weten nooit te vervelen. Ik ging dus met grote verwachtingen zijn nieuwe serie lezen en hij heeft het meer dan waar gemaakt. Na een fenomenale serie als Percy Jackson, is het lastig om nieuwe karakters in dezelfde wereld voor te stellen. Jason, Piper en vooral Leo hebben zich een weg naar mijn hart gevochten en staan nu hoog op het lijstje van favoriete karakters. Leo heeft de grappigste opmerkingen die er zijn waardoor ik soms hardop heb zitten lachen. Piper is knap, slim en bad-ass. En Jason is meedogenloos en een geboren leider. Dit maakt het perfecte trio voor een queeste als je het mij zou vragen.

Wat ik altijd leuk vind aan Rick Riordan’s boeken, is dat je onbewust zo veel leert. In Percy Jackson leerde je al veel Goden en mythologische wezens kennen, maar nog steeds weet hij in de verloren held nieuwe Goden en wezens te introduceren. En de manier waarop hij ze schrijft is geniaal. Alsof het doodnormale mensen zijn met een doodnormale baan op een doodnormale dag. Tot dat ze je willen vermoorden! Dit boek barstte weer vol van de mythologie en ik geniet daar intens van. Het is allemaal heel interessant en kan daarom niet wachten om de rest van de serie te lezen. Ik verwacht meer Goden, meer monsters en vooral meer chaos.

“Zo te zien waren ze allemaal van zijn leeftijd… vijftien? Zestien? Oké, dat was creepy. Hij wist niet meer hoe oud hij was.”

Want in elk hoofdstuk van dit boek gebeurt wel wat. Of er duiken monsters op, of ze worden aangevallen door iets anders, of ze storten neer. Het is nooit saai. Hierdoor blijf je op het puntje van de stoel. Natuurlijk weet je ergens wel dat het goed gaat aflopen, maar toch. Het blijven nieuwe karakters. Naast alle nieuwe karakters die werden geïntroduceerd, sommige leuker dan een ander, kwam er ook een gedeelte van de oude cast terug. Zo zag je Annabeth, Thalia, Rachel, Clarisse, Chiron en Goden die in Olympus wonen. Over deze bekende en vertrouwde karakters lezen was echt heel leuk deed me herinneren hoe goed de vorige vijf boeken waren. Het hielp ook in het leuk vinden van dit boek, want niet iedereen was nieuw. Ik heb stiekem al een beetje gebladerd door boek twee en ben heel enthousiast over wie je dan te lezen krijgt!

De verloren held van een fantastische start van een nieuwe serie. Het boek heeft mij heel erg nieuwsgierig gemaakt naar de volgende delen en ik wil ze dan ook zo snel mogelijk lezen. Het is weer een begin van nieuw mysterie, een nieuwe profetie. Ik denk dat het een moeilijk reis wordt voor alle helden, en ik hoop dat iedereen ongedeerd uit de strijd komt. Dat laatste klop ik af… Rick Riordan is een van mijn favoriete schrijvers en dat zal hij altijd blijven!

Wie is jouw Goddelijke ouder?

5 Stars
NerdpraatDe verloren held – Rick Riordan [recensie]